2014 Grand Prix Motorcykel sæson


2014 Grand Prix motorcykel racing sæsonen var den 66. F.I.M. Road Racing World Championship sæson. Marc Márquez startede sæsonen som forsvarende verdensmester i moto-GP klassen, mens Honda forsvarede konstruktørernes mesterskab. Pol Espargaró og Maverick Viñales var henholdsvis regerende Moto2 og Moto3 verdensmestre; men ingen af dem forsvarede deres titler, da de begge rykkede en klasse op, Espargaró rykkede op i MotoGP og Viñales til Moto2.

Med 13 sejre i sæsonen, tog Márquez sin anden titel i træk, han sluttede 67 point foran sin nærmeste rival Valentino Rossi. Márquez vandt de 10 første løb i 2014, før Repsol Honda teammakker Dani Pedrosa vandt løbet i Brno. Rossi opnåede 8 podier i sæsonen, før han vandt et løb, han vandt løbet i Misano. Han tog også sejren på Phillip Island.

Som noget nyt i 2014, ændredes reglerne for hvornår man som team var kvalificeret til at deltage i Moto-GP. MSMA prototyper blev nu klassificeret som "Fabriks" kategori, mens "Claiming Rule Teams" kategorien blev lavet om til "Open" kategori. Alle motorcykler skulle bruge den godkendte MotoGP Electronic Control Unit (ECU), hvor motorcyklerne i "Open" kategorien skulle bruge både MotoGP ECU og identisk software, mens motorcyklerne i "Fabriks" kategorien måtte bruge deres egen software. Fabriks kategoriens brug af motorer blev reduceret fra 12 til 5, og de 5 motorer måtte ikke ændres i design i løbet af sæsonen. Mængden af brændstof blev reduceret fra 24 til 20 liter.

En mindre modifikation til reglerne, blev offentlig gjort i marts: konstruktører der ikke havde opnået sejr under tørvejrs forhold i det forgangne år, eller ny konstruktør i Moto-GP klassen, kunne deltage i Fabriks kategorien med "Open" kategoriens fordele; disse fordele blev dog reduceret i forhold til et nærmere fastlagt antal podier eller sejre.

Ducati Teamet og Pramac Racing var fastlagt til at deltage i "Open" kategorien men ændrede regulativer betød at de endte med at deltage i Fabriks kategorien med "Open" kategoriens fordele.

2014 MotoGP specifikationer
Fabrik kategori "Open" kategori
Brændstof tank (liter) 20 24
Tilladt antal motorer
(pr kører)
5 12
Motor udvikling låst fri
ECU hardware forskellige spec Magneti Marelli
ECU software fri standard
Dæk typer medium, hård blød, medium

 

Pol Espargaró var regerende verdensmester i moto-2 klassen, men forsvarede ikke sin titel da han rykkede op i MotoGP klassen.

Marc VDS Racing Team kører  Esteve Rabat tog mesterskabet i Moto-2, med 57 point forspring til sin teammakker Mika Kallio.

Maverick Viñales var regerende verdensmester i Moto-3 klassen, men forsvarede ikke sin titel da han rykkede op i Moto2 klassen.

Estrella Galicia 0,0 kører Álex Márquez, bror til Marc Márquez, tog verdensmesterskabet i Moto-3; dermed blev Márquez brødrene de første søskende til at vinde hver en mesterskabs titel.

I konstruktørernes mesterskab endte KTM og Honda begge med 384 point, men KTM vandt titlen da de havde vundet 10 løb mod Honda's 8.

 

Point gives til de 15 første kørere. En kører skal gennemføre et løb for at få point.

Position
 1 
 2 
 3 
 4 
 5 
 6 
 7 
 8 
 9 
 10 
 11 
 12 
 13 
 14 
 15 
Points
25
20
16
13
11
10
9
8
7
6
5
4
3
2
1

 

Verdens mester i de forskellige klasser

Klasse
Navn
Nationalitet
MC mærke
Moto-GP
Marc Márquez
Spanien
Honda
Moto-2
Esteve Rabat
Spanien
Kalex
Moto-3
Álex Márquez
Spanien
Honda